maandag 6 juli 2015

Wiebes’ kletskoek


Onlangs bereikte mij het bericht dat de belastingplannen zijn uitgelekt. Daar kijk ik niet meer van op. Besloten informatie is er immers om uit te lekken. Dat gaat al jaren zo en zal altijd zo blijven. Maar misschien is het ook wel zo dat dat de manier is om aandacht te krijgen. Want toegegeven, er zijn enkele politici die veel besproken zij doordat ze er van alles uit durven te flappen, maar daardoor zijn hun marketingkosten nagenoeg 0. Iedereen kent ze, dus aan aandacht geen gebrek (bedreigingen dan soms ook niet, maar dat terzijde). Aan de andere kant: je houdt journalisten van de straat en uit de WW. Ook te billijken niet waar? Interessanter is voor mij de inhoud van de plannen. En ik weet: de beste stuurlui staan aan wal, maar dit is theoretisch geleuter, oftewel Wiebes kletskoek. Waarom zo’n felle reactie mijnerzijds? Omdat ik er niet van hou om knollen voor citroenen verkocht te worden. En Wiebes staat wat mij betreft daarmee met stip op 1! Wat zegt hij namelijk? De werkgelegenheid moet toenemen. We willen immers meer banen creëren. Dus gaan we de BTW verhogen of eigenlijk voor bepaalde goederen of diensten die onder het lage tarief vielen, ze onder het hoge tarief brengen. Maar daar staat een forse inkomensverhoging tegenover, want de netto inkomens moeten stijgen. Ik snap dat hij dat vanuit fiscaal oogpunt zegt. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Want alle andere zaken waar een werkgever mee te maken krijgt waarom hij besluit minder mensen in dienst te hebben, de digitalisering, de bij aanvang hoge lonen (ook al maak je de lasten lager) lapt hij aan zijn laars. En ten slotte heeft de overheid een voorbeeldfunctie. Die geeft Wiebes dan ook met veel elan: Hij dondert er per zo spoedig mogelijk 5000 mensen bij de belastingdienst uit. U zult met me eens zijn dat als je het snel zegt, lijkt het niets. Maar ik vind het stuitend. Weliswaar neemt hij 1500 anderen aan, maar per saldo 3500 potentiële WW-klanten erbij. De belastingdienst vergrijst, dus ga na wat dat kost als men zulke werknemers ontslaat. En er is al heel veel gereorganiseerd en gesaneerd bij de belastingdienst. Ik weet niet wat u doet, maar ik slik dit niet voor zoete koek. Dan maar op dieet, maar die kletskoek hoef ik niet.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten