donderdag 13 augustus 2015

Belastingheffing als motor van de economie?

 
 

Rianne Kavelaars-Niekoop,
voorzitter Stichting NIBA
 

Juist in tijden van crisis is het belangrijk de motor van de economie te vinden. We moeten immers iets hebben om het zaakje draaiende te houden. Heel vaak zie ik discussie wat nu de motor van de economie is. Belangrijk, want over een paar weken is het weer zover: dan worden de financiële regeringsplannen bekend gemaakt. Ik heb even moeten nadenken, maar nu weet ik het: belastingmaatregelen. En wilt u weten waarom? Om een heleboel redenen. Ik noem er zo eens een paar.
 
Belastingmaatregelen zijn goed voor de schatkist. Als er meer belastinggeld binnenkomt, kan de overheid vooruit. Alle overheidsdienaren kunnen met een beetje geluk extra worden betaald en gaan als gekken geld uitgeven. De economie ronkt. De overheid kan meer mensen aannemen en hun bestedingsmogelijkheid groeit. De overheid kan zelf meer aanschaffingen (investeringen) doen. Komt er minder belastinggeld binnen, ook niet direct een probleem. Oké Dijsselbloem kan zijn bonus schudden, tenzij het kabinet valt en hij bij een van de banken als grootverdiener terecht kan. Maar de mensen houden meer geld in het handje en dus is er ruimte om meer te spenderen. Bang dat er veel naar het buitenland zal gaan, hoeven we niet te zijn. In Griekenland valt niet te pinnen, De wegen naar Italië, Zwitserland, Duitsland en Frankrijk zijn overvol en iedereen staat er vast en het is prachtig weer in Nederland. Spanje en Portugal zijn veel te heet. Dollargevoelige landen zijn niet in trek, omdat de koers voor ons heel ongunstig is. Belastingmaatregelen zijn soms milieubewust. Dat betekent dat meer milieubewuste aankopen moeten worden gedaan. Voor hen die milieubewuste verkopen of diensten leveren: er is werk aan de winkel. Mooiste voorbeeld: goed excuus om een extra of andere auto aan te schaffen. En wie weet verleid je daarmee ook de buren tot een andere aankoop. Alle aanverwante diensten profiteren mee. En met een nieuwe auto wil je gezien worden, dus ga je de straat op. Geef je Shell weer een boost. En de parkeergarage of de gemeente als je parkeerbelasting betaalt.  En de strandtent waar je de auto pontificaal voor de deur neerzet om een borrel te drinken. AH denkt ook mee met het 2de driegangenmenu gratis; de eerste moet immers gewoon betaald worden. De horeca heeft dus ook mazzel. En de belastingopbrengst groeit. De aanpassingen hebben nog een andere kant: De vele wijzigingen zijn goed voor de fiscale adviseurs en accountantsbranche. U en ik werken ons dan te pletter, toch? Weet u dat ik een collega heb, (ik zal zijn naam niet noemen) die van de straat blijft omdat hij niet eens tijd heeft om te roken? Ik zal hem eens vragen of zijn vrouw misschien als motor van de economie fungeert door het lekker uit te geven?  Maar nu de keerzijde. Ik kan helaas zelf niet mee doen. Laat ik het  uitleggen, want solidariteit is toch een groot goed. Bovendien kan enig begrip kweken geen kwaad, lijkt mij. U zult er wellicht begrip voor hebben dat als ik mijn steentje moet bijdragen aan de economie, dat er dan wel wat moet veranderen. Ik zal of mijn tijd efficiënter moeten indelen (kan dat nog?), minder moeten slapen of minder moeten besturen, minder moeten werken, minder columns moeten schrijven en last but not least: mijn man heel erg lief moeten aankijken. Hij is thuis immers belast met het controleren van de creditcard en pinpas en al zeg ik het zelf, hij is zeer secuur daarmee. Ik weet alleen niet of dat zonder slag of stoot gaat lukken. Hij heeft het er niet zo op als ik dat onder die omstandigheden doe. Bovendien: hij is fiscalist en werkt zich een slag in de rondte. En de slimmerd weet dat als hij zijn ogen dicht houdt, ik hem kan aankijken tot ik een ons weeg. En daar koop ik niets voor. Ik hoop dus dat het lukt. Anders ben ik bang dat de economie toch een beetje achter blijft. Maar ik gun u namens mij een borrel op het terras. Draag ik toch een klein beetje mijn steentje bij.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten